tisdag 8 mars 2011

Dax att skaffa halm

Jag vakna och det första jag tänkte på var halm!! =) Det är hög tid att skaffa halm nu, om man ska odla med halmtäckning som jag hade tänkt. Så jag kom på att jag skulle tipsa er.

Man kan ju odla potatis och purjo med halm, istället för att kupa med jord. I år tänkte jag odla potatisen i pallkragar, så halmen håller sig på plats. Potatisen ska ju kupas för att ljuset inte ska komma i kontakt med klölarna, gör man det med halm kan man bara stoppa ner handen i halmen och plocka så många potatisar som man behöver, det låter lite kul och jag har inte provat det, så det måste man ju prova =).

Purjon ska ju oxå kupas för att stjälken ska bli vit, så jag tänkte göra likadant med purjolöken i pallkragar. Först i med 10 cm jord att gro i sen vart efter som dom växer fyller man på med halm.

Tips är att vända dig till ett stall och fråga om du får köpa halmbalar av dom. Ställ balen oöppnad på en soligt plats och vattna balen, halmen ska vara lite "brunnen" mjuk och kladdig då du lägger på det du ska odla, färsk obrunnen halm täcker inte lika bra och torr halm drar åt sig kvävet i jorden som man vill att växterna ska få.

Förra året marktäckte jag mina majs, hallon, jordgubbar och broccoli med halm så inte marken torka ur för fort, då det var högsommar.

Ha en bra dag... nu ska jag skynda mig jag måste ner och kolla till lotten =)

7 kommentarer:

Susann sa...

Vad fint du gjort här på din sida.
Lika bra att vårstäda sin sida innan man tar hand om allt som komma skall. Ska bli spännande att följa hur det kommer att gå med purjo/potatis/halm-produktionen.

// Susann

Odlarlust sa...

Hej!
Nu har jag också hittat till dig!
Kul att läsa om din lott. Jag hade ju lott tidigare och det var verkligen en lisa för själen.
Ska bli roligt att följa dig.

Mari sa...

Hej Anna
Vad kul att du titta in =)
Jag såg att du hade höns... det är en dröm jag har... <3 att en dag ha en gård så jag oxå kan ha höns =) i mitt bostadsområde uppskattar dom inte höns!
Vi "ses" // Mari

Johnna G sa...

Tänkte på tomaterna... gör du något speciellt med dem för att de ska växa så himla fint på friland? Jag måste ju göra lika, odla på friland i år då jag får inte plats i mitt lilla tomathus... men jag undrar om det finns bra saker att tänka på?

Mari sa...

Hej Bondjäntan
Jag täcker jorden med 5 cm gräsklipp.
(inge halm till dom)och har dom i lä med full sol hela dan. Det var första året som jag hade tomaterna på friland förra året, det fungera bra =).

Gunilla sa...

Hej.
Så himla trevlig blogg du har.
Och en lott är ju en fantastisk möjlighet att odla på.
Hit återvänder jag och se hur det går för dig med din odling i pallkragar.


Ha det gott
Gunilla

Mari sa...

Hej Gunilla
Tack =) roligt att du gilla min blogg. Snart... om 3-4 veckor sätter det fart på lotten, snön ska få smälta. Marken måste planas ut...
Måste vara klar med pallkragarna till början maj, då sätter jag potatisen, den första.