onsdag 18 maj 2011

Före regnet kom solen...

Morgonen börja med sol och jag fick sååå mycket gjort nere på lotten =)
I vanliga fall har jag en massa i huvudet som jag vill ha gjort och jag hinner med en eller möjligen hälften av vad jag hade tänkt mig. Idag hann jag med mycket mer än vad jag hade tänkt mig =) *yes*

Runt lotten ska det finnas blommor
man får inte "odla" på kanterna
På  "framsidan" av lotten har jag inte fixat något tidigare, för jag ville se vad som redan växte där. Där växte en massa ogräs... så som såpnejlika och lupin. Nu ser inte JAG lupin som ogräs =), jag tycker det är en härlig växt. Den vill jag ha mera av =). Däremot vill jag inte ha såpnejlikor på lotten... , dom kan jag njuta av på hund-promenaderna, jag vill ha andra blommor där i stället. Så det var vad jag hade tänkt hinna med i dag... rensa rabatten på "framsidan".

Före...

Shaggy tyckte jag var URRR tråkig!!
han la sig mitt på vägen... och lekte död.

Färdig... puh! vad med rötter.
Nu har jag här sått en Ängsblandning =)
Jag vill ha massor med blommande blommor på platsen.
rabatten på andra sidan ingången, där har jag alla mina lupiner
och fler ska det bli... jag har frösått en massa =)
Solen sken och jag och Shaggy tog en lång skön promenad i skogen.
På en äng hitta vi en massa Gullvivor.
ljuvligt =)
och ett bra kort på Shaggy tycker jag.
ÄNTLIGEN har jag fått en kamera som det går att ta kort med =)

Sen gav jag mig på nästa rabatt...
Den var full med en massa "skit" den oxå
Så jag rensa upp den.
När jag grävde hitta jag några jordärtskockor...
jag trodde jag hade grävt upp alla???
(Mia fick ju alla jag hade)
Dom kan inte få växa hur dom vill!!!

Och.... jag fick en idé!!
Jag tog min tunna utan botten och band på
en bit av jordsäcken, den har samma struktur som
markduk har. (Den dränerar)

Grävde så djupt jag kunde... 

och plantera kockorna i tunnan
Nu kan jag ha koll på dom i höst =)

Nu lite bilder på vitlöken =)
OJ vad dom växer...
ALLA frågar hur jag har gjort!
det enda jag gjorde som dom andra inte har gjort
var att blanda ner solmullen
kolla här hur jag gjorde
Den innehöll kalk... kan det ha varit det?
jag ser framemot att få skörda den i höst =)
Blå bolltistell
Som jag har fått av Gela (TACK)
Den har tagit sig bra

Johannesörten jag drog upp i höstas i skogen
Har börjat ta sig =)

DET HÄR ÄR SJUKT!!!!!
Pinnen är min övervintrade fikon..
Ett frösått fikon från köpe frukt...

Den har börjat skuta skott?????
VA!!! det ska ju inte gå!?
Borgholmsfikon ska ju vara den enda som gör det...
Ännu en övervintrare hos mig *ler*
(jag har ju min frösådda kiwi oxå)

Shaggy i hundkojan, Så skönt att han finner sig
 i att vara på lotten hela dan.

Här står nästa projekt...
En gul hallon "buske"
Vildvuxen sedan flera år tillbaka.
Den ska jag plantera om nästa gång jag kommer ner på lotten.

ALLT TOG PLÖTSLIGT STOPP
Himmlen bestämde sig, för att öppna sig...
Det blev bråttom med att städa undan allt.


OJ vad blöt jag blev =)


När jag ändå var blöt... så fortsatte jag hemma
Men det berättar jag om i morgon.
Nu ska jag sova...ZZZZ


GOD NATT

5 kommentarer:

Gela sa...

ÅÅÅÅ du underbara, var just vad jag behövde att läsa dina inspirerande, glada ord i ditt inlägg för att orka ta tag i denna dag med. Men fikonet... visst är det härligt att lyckas med sina sådder och visst öppnade sig himlen igår, guuud vad blött. Hos mig haglade det. Men nu lyser solen igen. Skall försöka hinna efter skiffret lider av lite tidsbrist just nu... Stor kram Gela

Susann sa...

Sol på fm ? här lyste den med sin frånvaro, fast idag finns den här !
Men, vad det händer mkt på din lott. Och jag som tyckte min vitlök var så fin, nu är den bara ok :) Fin koja Shaggy har, klart han trivs. För att inte tala om ditt fina foto på honom bland blommorna !!
Ha en bra dag, kramar Susann

David sa...

jupp, vitlök älskar kalk så du har en härligt juli att se fram emot. är det sabadrome på bild?
fikonet är inte dumt det heller.

Mari sa...

Ja, David. Det är sabadrome som växer i lådan =) Ska jag få skörda redan i juli tror du? Det vore jätte kul =)
Det kommer bli några flätor att ge bort... för allt kommer jag ju inte klara av att äta upp =). Lite ska jag förstås spara till nästa års utsäde.
Kram / Mari

David sa...

jodå, i juli lär du skörda. när 1/4 av blasten börjat gulna får du vara på din vakt ;)