torsdag 7 juli 2011

Rost på stockroserna

Fy vad tråkigt!! Jag har fått ordentligt med rost på Stockroserna. Dom som var så täta och fina...
Nu är det försent att göra något, men jag hitta... att man kan, tidigt på våren, förebygga rosten med att göra ett kok på Åkerfräken och spreja på bladen och jorden.

Men för att kunna göra det på våren gäller det ju att man har åkerfräken!!. Man kan torka åkerfräken och spara till våren. På våren får man då lägga åkerfräken i blöt ett dygn innan man kokar det på svag värme i 20 min, sen ska man spruta på detta när solen skiner på morgonen eller kvällen. 200 g torkad åkerfräken räcker till en 10 liters hink. (Är det färsk Åkerfräken får man fylla hela hinken med åkerfräken) mer att läsa på Fobo:s sida

Rosten ligger i jorden nu, så nästa år kommer jag med säkerhet att få rost igen... jag funderar på om jag helt enkelt ska gräva upp Stockroserna och sätta Riddarsporre istället...

MEN det värsta är att squashen som står bredvid har oxå fått rost??? 
men bara den gula??? den gröna har klarat sig???
På stockrosen ska man ta bort alla löv som är drabbade
 frågan är om jag ska göra lika dant på squashen?

vad tror ni? klarar sig squashen utan några blad?

4 kommentarer:

Johnna G sa...

Hallå babe!
Kan inte så mycket om rost men jag skulle absolut ta bort de drabbade bladen på squashen. Inte vill man att plantan ska lägga energi på döda/skadade/sjuka blad?! All fokus på fruktsättningen. Men du kan ju göra så att du tar bort alla dåliga blad på en planta och sparar på andra om du har fler. Då kommer du snart se vad som är bäst för fruktsättningen.

PUSS

Mias Trädgård sa...

Hej, vännen! :) Det kan inte vara samma rost på de olika plantorna, däremot kan den smitta till andra inom malvasläktet. Så det är något annat du fått på squashen! För att få bukt med stockrosrosten är det bra att ta bort bladen, som du säkert redan gjort och sedan, nästa år, ta bort de första bladen som kommer upp på våren på nästa års fröplantor, då rostsporerna övervintrar i bladvecken! Sedan kan det hjälpa i längden att odla stockrosor på lite torrare (ej vinterblöta) ställen! MVH Mia

Mari sa...

Hej Mia
Vad kan det då vara på squashen? Nu tog jag bort alla blad på dom drabbade plantorna, och som sagt det är bara på dom gula?? Dom gröna har inget??
Jag har en del malvor runt om mig på kolloniomreådet =( och jag känner till att man inte ska plantera dom ihop med stockroser, men det är ju inget jag kan göra något åt eftersom mina grannar ändå har... (jag har en planta på min lott). Jag tar nog och flyttar hem alla stockroserna och får plocka av alla bladen i början på året, ska testa det...
kramis / Mari

Odlarlust sa...

Nej vad tråkigt!
Jag har också fått bruna fläckar på en av stockrosornas blad. Vet inte om det är rost...
Hoppas att det är bättre med din skada nu och att du trots den kan ägna dig lite åt din trädgård.
Hur tycker du förresten att din nya canon är? Jag skulle gärna vilja ha en likadan, aaaaviiis. :-)