måndag 5 september 2011

Lite bilder från månads skiftet...

Under hela året har jag klarat mig...
 och trott att vi inte hade några rådjur kvar på koloniorådet!
Men så fel jag har haft, grannarna längre bort i området
har haft problem hela sommaren och nu kom dom till mig =(

Rådjuren har här smaskat på mina bönor

fast inte direkt på bönorna...
bönorna är kvar det är bladen dom mumsat på
Jag hade lite galler så jag satte skydd över rödbättorna

Mangolden var visst oxå populär!
så lite galler kom upp över dom oxå

EN grönkål =)
jag satte minst 10 plantor här men
denna kvävde dom andra, och det var nog "tur"
Nästa år ska jag sätta kålen i rabatten bland blommorna
kålen är så vacker =)

Fin... den har klarats sig mot kolfjärilen
Lite gurka är färdig =)

Gurka och tomat satte jag runt hundkojan
och jag hade några förgrodda solroser i kruka
som jag tryckte ner vid kojan sent på året...
Dom verkar vilja blomma nu? kul att dom hann det =)

Squschen har gett mig massor i år =)
Förra året fick jag bara EN!
Men nu har jag märkt att ju mer jag plockar ju mera kommer det.

Den Gula squschen som fick ohyra i början på våren
har nu hämtat sig =) här kommer den första frukten =)

Dessa gillar jag  perenn "solros"
kommer inte ihåg nu vad den hette men en liten tuva ska få flytta hem

Gröngödningen jag frösådde i lådan har inte kommit så långt?
förra hösten växte det på bra... men det kommer väll senare då.

Ringblommorna
Ja dom kom till slut... nu är lådan över full med blommor
och jag plockar och plockar...
Om jag ska summera året med lotten, så har jag inte hunnit lägga den tid som behövs, jag måste överlägga med mig själv om jag ska ha kvar den? Som det känns just nu så säger jag upp min lott efter denna säsong.
men det känns trist med allt jobb och pengar som jag lagt ner i år... all jord och pallkragar jag skaffa i år.
Ska kolla om det finns någon som vill dela lott med mig... Då blir det lättare med allt, två som rensar ogräs och två som vattnar =) Ja vi får se hur det blir med det...

Ha nu en skön höst

7 kommentarer:

Odlarlust sa...

Det ser ju frodigt ut på lotten, rådjuren till trots. Fina galler. Var har du fått tag på dem? Solrosen ser ut som en "höstsolros". Några vetenskapliga namn kan jag inte slänga mig med. De fastnar aldrig...
Ha en bra dag!

Mari sa...

Hej Anna
Gallren köpte jag på coop bygg för måååånga år sedan. dom hade utförsäljning och jag gav inte mycket för dom. När min dotter var liten hade vi kanin, och jag hade gallren till en "utegård" Jag är glad att jag sparade dom...
Samma här dom vetenskapliga namnen fastnar inte här heller! När jag googla på Höstsolros hitta jag att den heter -Helianthus "Lemon Queen"
I grupp är den fin =)
Ha en bra dag du med.

Mias Trädgård sa...

Hej, Mari! Vilka fina bilder och vilken tur att du hade nät att skydda resten med! Jaa, jag gillar också kål - gärna bland blommorna! Intressant att du inte haft kålfjärilslarver eller kålflugor! Ha det bra! Kram Mia

Elisabeth sa...

Tråkigt om Du ska göra dig av med lotten. Gillade verkligen att läsa on den. Har hjälp mig massor med mina första projekt i våran trädgård!
Kram Elisabeth

Mari sa...

@Mia
Kållarver och kolflugor har jag gått om... Men inte på grönkålen, men vitkål och savojkålen ser inte rolig ut =(. Jag tog av skyddet för tidigt!

@Elisabeth
Vad kul att höra att jag har hjälpt dig med min blogg, tack =).
Jag hoppas oxå på att jag inte behöver göra mig av med lotten, utan kan dela den med någon.
kram på er

Odlarlust sa...

Kika förbi hos mig. Jag har något till dig :-)

Johan sa...

Ser fint ut. Visst är kålväxterna bäst? :)