fredag 2 april 2010

Vårgrävning...

I dag var det fint väder och jag var ner på lotten och började vårgrävningen.
Marken var inte så blöt som jag hade förväntat mig.

Odlingsbäddarna grävde jag ju i höstas, då gjorde jag dom "höga" med flit. Där jorden är lerhaltig håller den fukt väldigt bra, min tanke med att göra höga odlingsbäddar var att få vattnet att dreneras bort i gångarna, och det verkas som min tanke var rätt.

i höstas blanda jag ner en massa löv, löven hämta jag längs med vägen, jag valde platser där komunens gräsklippare hade kört så bladen var hakade. jag blanda ner en del sand oxå 0-8 mm. Sen la jag ett skyddande lager med löv ovan på.



löven som låg ovanpå tog jag och blanda ner i dag, lufta jorden ordentligt och la på ett lager med hästskit, som jag hämtade i vintras, den hade inte hunnit brunnit klart, men jag valde att lägga på den nu. Min tanke med det var att näringen i skiten ska få åka ner i jorden. Jag täkte odlingsbäddarna med fiberduk, så värmen stannar kvar i marken. I ett par veckor kommer skiten få ligga och strax innan det är dax att så tänkte jag lägga på ett lager mull oxå och vända ner allt i jorden.


Här... löven iblandat och lagt på hästskit.

Frågan är om jag kanske ska lägga på lite benmjöl oxå??? jag får läsa på! jag har ett litet minne!! jag tror jag läst att det ska vara bra.

Vi får se om jag har tänkt rätt i sommar.

och så... lite mera bilder.



5 st odlingsbäddar har jag hunnit göra "klara"
det är ju en del kvar att gräva


Här är en bild tagen från ena hörnet av lotten.
odlingsbäddarna jag grävt "klara" är bara c:a en 5:e del av lotten.


i mitten av lotten ska "mitt" ställe vara.
ett "rum" till mig och shaggy.
Trälådan till vänster ska byggas till vind och regn skydd.



En bild tagen från andra hörnet...
rabatten närmast här ska bara bli med blommor...

ÅÅÅÅÅÅÅÅ vad jag längtar efter att få börja så!


Inga kommentarer: