onsdag 25 maj 2011

MEN vad det ska blåsa då!!!

Typiskt nu när jag har skaffat mig lite tid
att vara nere på lotten, då ska det blåsa sååå!!
8 s/m sydlig vind var det i går då jag var nere,
den är bättre än den västra vinden iallafall =)
i söder har jag en stor syrenhäck som stoppar upp lite.

Rädisorna har tittat upp

och Mangolden har oxå tittat upp
Det är första gången som jag satt mangold
frågan är om jag har gjort rätt??
Jag satte bara ett par frön per ställe
ska man sätta flera???
eller ska jag gallra sen...??

Vad härligt det är med oss odlingstokar =)
Vi ger och tar av varandra.
Gela är värdens goaste jag fick en super fin fiberduk av henne.
Den är inte som plantagen´s skitduk som går sönder efter en blåst!
Det är en "proffs duk" som ska hålla minst 3 år =)
SUPER TACK GELA

Här fick all kål mera skydd
Nu när det blåser såååå!
Kålen blev nog jätte glada =)

Lite mera frön kom ner i marken.
Persilja hade jag ju redan satt i en låda
men i dom andra kom det ner.
Rödbeta
Morot
Palsternacka
och... ja vad var det nu då???
nu minns jag inte,  hihi
en sak till vad det ju!
Jag får se när jag kommer ner nästa gång =)

Vi får se om jag får behålla rödbetorna, en lottgranne berätta att rådjuren 
är förtjusta i just rödbeta, ska försöka skydda dom med lite kompostgaller sen.

 När jag höll på som bäst... vände jag mig om och såg detta
Regnet bara ÖSTE ner ett par kilometer bort
NU blev det bråttom att plocka ihop allt
och jag hann precis... när jag satte mig i bilen kom det... i 2 minuter!
vädret bara vill leka med mig =)

JA men man behöver ju inte vara på lotten HELA dagarna
det finns ju saker att göra hemma oxå...

2 kommentarer:

Sussie sa...

Hej svejs!

Åhh, vad du kommer att få äta smarriga grönsaker om några veckor.<3
Jag tycker att du har gjort så fint med kragarna och jorden ser så fluffig och fin ut.
Det ser ut som en jättekrage, typ 2x2m där du har rädisorna, är det det eller är det en vanlig?

Synd att det har blåst så mycket och nu har ni väl även fått en del regn i några dagar...?
Man får trösta sig med att man slipper svettas så mycket när man jobbar och att det är myggfritt! Hihi.

Varma kramar till Dig och ha en riktigt SKÖN morsdagshelg!

Sussie.

Mari sa...

HEJ! Sussie
kul att "se" dig =)
Tack för du tycker att det ser fint ut, rädisorna är i en vanlig pallkrage 80x120. Du kanske tänkte på bilden med fiberduken... där står fyra pallkragar ihop. Jo jag har tänkt på det... att man inte blir lika svettig och det är myggfritt, så det finns positiva saker med blåst =). STOR VARM kram till dig med / Mari