fredag 4 mars 2011

Majs

Min majs 2010 blev så fin =) tyvärr satte jag inte egna frön då 
utan jag köpte färdiga på plantskolan. Jag köpte bara 10 st och 4 st försvann!,
 vet inte vem som tog dom, kan ha varit sniglarna! för plantorna som försvann var mycket små...

2011 ska jag sätta flera... av egna frön, jag sparade även frön från en kolv som jag ska försöka få att gro. Läser man på nätet ska man sätta fröna i mars-maj. Så jag tar och sätter dom nu i början av mars.

Majsen från 2010
Majs tar mellan 75-100 dagar på sig från sådd till kolv beroende på sort. 
Maj ska man sätta i "kvadrat" och inte EN rad för att vind pollineringen ska ske. 
När plantan blivit 75 cm kan man kupa jorden runt om.
Vid torka måste man vattna... vill inte stå tort.
Jag la halm runt fötterna, och det hjälpte nog mig =)
För jag var inte så duktig på att vattna mina 2010
Majs kan planteras på samma plats år efter år.
Är inte beroende av "växelbruk"

Hanblomman
Majs har ytliga rötter och går inte så djup, så när majsen har blommat
kan man klippa bort han-blommorna så minskar man risken med att majsen välter av vinden.
Sidoskott tar man bort så kraften går till kolvarna.


Majskolven är klar då håret i toppen torkat, och majsen är fint färgade i gult.
lyft undan ett sidoblad på kolven och sätt en nagel i ett korn
det ska komma fram en mjölk-färgad vätska.
Kommer en klar vätska ut är den inte klar
kommer ingen vätska är den för gammal!

----------------------------------

Min frösådd 2011

Nu har jag precis satt fröna så jag återkommer om mera bilder sen...

5 mars satte jag fröna och idag 15.e mars hade dom kommit så här långt

med tanke på hur snabbt dom kommit
så kan man nog vänta lite med att så majsen!

uppdatering 5 juni 2011
Med fasit i hand så hade jag rätt... 
Det var förtidigt att så dom i början av mars
Dom dog för jag dels glömde vattna vid några tillfällen och för att jag inte plantera om dom.
Nästa år... OM jag ska så får det bli i början av april, det är nog lagom
eftersom dom kommer ut först i början av juni.



5 kommentarer:

Susann sa...

Vad fin du gjort din sida !
Låter spännande med majs, tur att jag inte har plats.
Hoppas nu att ingen "försvinner" i år.
// Susann

Malin - I min trädgård sa...

Men så kul! Bra tips, för jag ska så min första majs i år. Det där att sätta de i klunga visste jag, men annars fick jag många bra matnyttiga tips av dig. Tack!

Jag har nyligen hittat din blogg och blir jätteinspirerad av den, så det är roligt när det komemr inlägg.

Ha en bra kväll!

//Malin

Mari sa...

Hej Malin
Vad roligt att höra att min blogg inspirerar =) Så här års finns ju inte så mycket att berätta om vad som händer på lotten... så jag tänkte fylla upp den med bra såtips (själv är jag väldigt glömsk, så jag behöver skriva ner allt för att minnas) kul att höra att det uppskattas =)
Ha en skön kväll själv // Mari

Niklas sa...

Fan va häftigt med majs! :) Måste jag prova en vacker dag!

Mari sa...

Hej Niklas
JA, majs är kul och sååååååå gott att äta av egen skörd, har du en hörna hemma på tomten sätt lite majs =) du kan ju köpa "färdiga" sen. Du har ju inte så mycket plats över inomhus nu *hihi* Så går det när man fastnar i såendet...