onsdag 15 juni 2011

Bönor och lite annat

Änligen fick jag en hel dag på lotten... jag ligger verkligen efter!
Jag hade inte fått ner bönor, tomater, gurkan, purjon, ärtorna och ogräset bara växer...
på lördag är det städdag på kolloniområdet, då städar vi dom allmänna ytorna
då blir det inte mycket tid över att fixa med sin egen lott så idag var "sista chansen"
Nästa gång jag har tid att åka ner kommer bli om två veckor, 
det kommer en midsommarafton i vägen =)

Jag börja med att rensa lådan där bönorna ska stå.
Jag hade så bråttom med att börja att jag glömde
ta kort innan jag börja, Ni skulle ha sett hur det såg ut!!
jag kom halvvägs innan jag kom på det. 
otroligt vilken växtkraft det är i ogräs
Varför har inte persiljan samma kraft? =(

Så... rensad och klar =)
Jag fick ner alla fröna
och majsen hade jag frösatt hemma för ett par veckor sedan

Potatisen har växt så det är dax att "kupa"
Jag kupar ju med halm.

Jag la på en krage till på potatisen innan jag fyllde på med halm
I mitten lådan fick jag ner purjolöken
i lådan till höger satte jag vildtomat och två gurkor,
Jag kommer sätta lite sallad där oxå sen 

Måste visa persiljan som har börjat komma upp =)
Den tar ju lite tid på sig... men nu är den på G
Här har jag breddsått halva lådan med
bladpersilja och halva med krus persilja

Två pallkragar till... med potatis
i dom andra tre är det
rädisor, mangold och jordgubbar

Gubbarna har börjat mogna =)


Rädisorna klara...
Jag smaska i mig dom på en gång =)

Fy vad det ser ut... sopsäckar över allt!
Men dom innehåller gräsklipp, löv, hästskit och jord
som jag inte har kunnat lägga ut än, för jag inte
har hunnit med att rensa och plantera.
På lördag ska jag nog hinna med lite ogräsrensning
och få ut all "täckmaterial"
Jag ska lägga ut all löv på rabatterna för att 
stoppa avdunstningen så jag inte behöver vattna så ofta
Gräset för gödningen skull och jorden ska hem till mina rabatter.
Det ska bli skönt när det är fixat för nu kommer jag inte fram till lådan med alla redskap.
.

Det börja regna och Shaggy börja frysa
Så jag bedda ner honom och kröp själv in i hundkojan
Det var faktiskt riktigt mysigt att sitta där inne och
lyssna på när regnet öste ner

Vy från hundkojan...
Jag satte upp ett parasoll så jag kunde fortsätta trots regnet =)
Parasollet köpte jag på Lidel, den har UV skydd så jag inte ska bränna mig när solen ligger på, men den fungera fint som regn skydd oxå =)

Fingerborgsblomman jag satte förra året
dårlig bild... det hade hunnit bli mörkt
(kl blev 22,30 när jag åkte hem)
Får inte glömma att sätta frön i år, så jag har till nästa år =)

Stockrosen!!!
Den är galen... den är så mycket kraftigare än dom andra
på området. Jag ställde min korg där så man kan se hur kraftig den är.
Vad har jag gjort... ???
inget... bara marktäckt med löv
(ingen näring)

Det här glömde jag fota!
Jag få visa med bild en annan gång 
Pilkorgsstaketet hade rasat, så jag bytte ut det mot ett annat
fyllde på med jord och satte gurka och tomat
Två murgrönor kom i jorden dom ska förhoppningsvis glatta upp den tråkiga hundkojan
Nu ser det ttrist ut med all fiberduk men den får sitta ett par dagar så inte gurkan dör

Blöt, kall och trött åkte jag hem...
och super nöjd över hur mycket jag han med idag

Sov gott
Det kommer jag att göra
Zzzzzzzzzzzzzz








8 kommentarer:

Gela sa...

Vad härligt det ser ut!!!!Säg till om du hinner träffas sen nån gång. Barna vill till trädgårds Marie, vad gjorde du????
Nu räknar de bladen på min blomma och väntar på att de skall bli 12...
Vad var det för träd jag fick blå äpplen eller nåt, minnet är ju toppen så kommer ej ihåg, herre gud i förrgår körde jag och hämtade barnen med den stora kameran på biltaket. Sen åkte maken iväg med den på taket men remmen hade fastnat i bildörren med 1 cm så när den kanade av taket så gick den ej sönder... utan fastnade i remmen.Vilken tuuuuuuuuuuuuur.
Du var det så att jag fick en liten bananplanta och glömde den hos dig, har tänkt på det nu såhär efteråt mitt minne är ju ej det bästa...
Hoppas vi kan ses så småningom Kram Gela

Mari sa...

Hej Vist måste vi träffas snart, du har ju inte sett min lott IRL, men det har ju inte varit mycket att titta på! Men nu börjar det ju komma upp överallt =).
Vad kul med barnen =) och jag som inte han köpa glass till dom (hihi) det får jag se till att ha nästa gång.
"Trädet" du fick är en känguruäpple.
Ja, jag hade tänkt att du skulle få ett skott från min planta MEN... någon hade slängt en pressening över plantan och den gick av =(. Den dör inte av det men det tar tid innan den kommer igång igen.
Vad gör du på söndag?

Odlarlust sa...

Vad fint du har det på din lott!!! Och Stockrosen! Är det en planta? Nej, det måste vara fler...

Mari sa...

Hej Anna TACK =)
Nu minns jag inte hur många det är men jag tror det är ca 5 st.
Men det är bara andra året nu som dom ska blomma, hemma har jag några plantor och dom är klena och tråkiga i jämförelsevis med dessa. Ska bli kul och se hur dom blir sen då dom blommar =)

Susann sa...

Ser hur mysigt ut som helst. Förstår att du lägger ner mkt tid där. Mina funderingar är "hur tar du tillvara allt?
Ha det gott Kramar Susann

Mari sa...

Tar till vara allt =) Jag är lyckligt lottad som har en man som har som "hobby" att laga mat =)
Sen fryser och torkar jag...
En hel del äter jag upp då jag är på lotten så som tomater, hallon, jordgubbar, rädisor och blomkål.
I år har jag satt en hel del som jag inte satt tidigare så som vitlöken... som blev en hel del!! det blir väll att fläta några flätor och sen ge bort. Majs satte jag för lite förra året, så i år blev det mera. Var det något speciellt du tänkte på?

Johnna G sa...

Här händer det saker! Själv harjag bönorna liggandes på köksbordet fortfarande... kanske att de hinns med. Majsen har jag dödat, som så mycket annat. Får inte riktigt till det. ja ja ... men snart får jag träffa dig!

Odlarlust sa...

Ha ha... jag läste att Bondjäntan hade skrivit "Majsan har jag dödat". Tänkte att det kan bli ett intressant möte på söndag ;-)