måndag 20 juni 2011

Kålen växer

Förra året satte jag inte grönkål för jag inte har ätit det tidigare, 
nu har jag fått smaka grönkål och insåg att det är ju gott =)
Ett par plantor har tagit sig bra
Men fler sitter runt om... jag har nog satt dom för tätt
Vi får se i höst hur det gått.

Blomkålen
Hälften som står i sol växer på fint
Hälften hamna bakom stockrosen som ger skugga
Det ska bli kul och se hur det utvecklas...

Broccoli
Grönkål
savoikål
blomkål
vitkål

För att inte kålflugan ska få knapra på mina kål
har jag lagt över IKEA gardin som skydd
Men dom växer ju... så jag kom på att jag hade ett gammalt
partytält som jag kan nyttja.
Men lådan är 220 cm och partytältet 3 meter
så det blir att såga lite i rören
jag hann inte klart så det blir att fixa med nästa gång jag åker ner
fortsättning följer...
Jordgubbarna.... vad goda dom va!!! =)
Jag fick ju en massa plantor från en lottgranne förra året
jag har här fått på fågelnätet äntligen.
Jag tänker INTE dela med mig till dom.

MUMS

Purjolöken satte jag i en pallgrage halvfull med jord.
när dom växer sen kan jag fylla på med jord.
Man ska ju kupa purjolöken så skaften blir vita.

Tre olika rädisor är klara
Den vita var första gången jag satte
Den var mild i smaken, helt OK =)

Potatisen har inte börjat blomma än så det blir inget till midsommar...
men den som väntar på något gott... väntar aldrig för länge =)

2 kommentarer:

Odlarlust sa...

Du har det verkligen så fint på din lott och vad det växer. Tack för i går! Det var en inspirerande och trevlig utflykt. Idag har jag tagit mig an lövhögen :-)

Mari sa...

Tack själv för i går =)
Det var verkligen en mysig dag trots regnet.
kramis Mari