måndag 11 oktober 2010

Höströj

I dag hade jag äntligen tid att åka ner till lotten, det har varit mycke jobba på sista tiden...

Jag var nere kl 10 och hade tänkt hinna undan med lite hemma oxå men jag fastnade till det blev mörkt *ler* kl 19. Men jag fick mycket gjort... Jag börja med att gräva upp alla morötter, svartrot och palsternackor som var kvar. I den lådan hade det kommit upp en jordärtskocka så det blev att gräva lite djupare för att säkert få bort alla rot delar, för där vill jag inte ha några...

Nu hade jag ställt in kameran helt fel!!! och upptäckte det först då jag kom hem till datorn :(


Här har jag fått gräva upp gången, för att få bort alla rotdelar.

Nu har ju nattfrosten varit här igen!! och det var hög tid att vinterboa bananen =)
(första nattfrosten var den 29:e sep)
Jag satte ett rör runt bananen fyllde den med halm,
och täckte över med en pressening.

Runt röret satte jag ett kompostgaller, som jag oxå fyllde med halm.
Det ska bli spännande och se i vår, om den har klart vintern ute...

Förra hösten samlade jag ju en massa löv, jag lät lite ligga i röret som jag nu tog till bananen, och det hade blivit till fin jord nu =). Detta ska jag göra om... =) jag ska samla en massa löv och spara till nästa höst.


Tre lådor orka jag göra i dag, först blev det dom "små" lådorna och en av dom stora.
Först "välte" jag på jorden, sen la jag på ett lager av hästskiten jag hämta förra hösten, sen öste jag på med allt jag kunde hitta av växtlighet... jag klippte ner allt med en sekatör!! vilket j*a jobb...aj,aj i morgon kommer jag ha ont i handen... så fort jag kan, ska jag skaffa en kompostkvarn.

Att "välta" jorden räcker... har jag läst. Man vänder inte jorden, utan man sticker bara ner grepen och sen "bara" välter grepen ner, så jorden blir lite luftad och porösare, då stör man inte mickrolivet i jorden... och så är det sååå mycket lättare att "välta" än att gräva och lyfta upp all tung jord =)

Palsternackor

Jag skörda ju en del i dag =) Massor av Palsternackor, svartrot, morötter, broccoli, blomkol och gräslök.

Jag fick en knäpp ide oxå... jag kruka en broccoli och ska försöka övervintra den i mitt förråd i vinter. DEt var en lila sort som jag frösådde så sent att den inte hann ge några blommor.

Min 2,5 meter höga solros =)
Hoppas jag hinner med att ta frön från den...
så inte frosten eller fåglarna tar den.
 Nästa gång jag är ledig är på fredag, (jobbar i helgen) hoppas vädret blir som det var i dag... då kanske jag kan hinna bygga klart den fjärde av dom stora lådorna.

Inga kommentarer: