onsdag 4 augusti 2010

lite bilder...

Jag var ner och skörda lite lök, potatis och ringblommor idag och fick lite bilder på hur det ser ut nu.

Jag börjar med mina favoriter ringblommorna, nu var det tre dagar sedan jag plocka av och det hade kommit MASSOR *ler*

Före


Efter



en 5 liters hink full =)


Hundkojan syns knapt nu då rosenbönan äntligen vuxit upp, tyvärr så får jag inga bönor för rådjuren äter upp dom.

Bananen växer så fint... men jordärtskockorna på sidorna täcker den snart helt.
Jordärtskockorna har jag inte satt där! Dom har kommit upp av sig själva, förra lott ägaren hade lämnat kvar dom i jorden. Hoppas nu bara att det är Bianka sorten.
Dax att skörda...

Svartroten har kommit en bit... undra bara när det är dax att skörda??
Hade ju aldrig hört talas om svartrot innan jag hitta fröpåsen =)


Silverlöken jag fick av grannen, har inte skördat någon än... men ska


Purjolöken fick jag av samma granne och har "snålat" med dom så nästa år ska jag sätta MASSOR!
Jag har glömt att kupa jorden... ser jag nu! får åka ner till lotten i morgon och göra det =)

Att sätta sallad på lotten!!! var ingen bra idé! sniglarna äter upp allt och det räcker att sätta lite sallad hemma.

Potatisen fick bruna fläckar på bladen så jag klippte bort allt och tog bort halmen så inte potatisen blir förstörd.
Palsternackan har kommit en bra bit på väg.

Hösthallonen har blommat


Broccolin börjar växa till sig =) vad jag längtar tills jag ska få festa på dom.


Pepparroten växer på bra =)


Det var lite bilder för denna gång.


'





5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Oj vad fin blogg du har, kommer att lägga till dej bland mina bloggar jag följer. Låter som jag läser många, men jag är ju en ny bloggare. Välkommen in på MinTorpBlogg

Mari sa...

Hej vad kul att du tycker om den =)
jag titta in till dig och vad fint växthus du håller på att bygga. Det måste jag följa... =)
/Mari

Anonym sa...

Otroligt vilken växtkraft! Hur får du det att växa och frodas så mycket? Tips mottages tacksamt. Jag vill gärna veta hur du jordförbättrar och vad du hade för jord från början. Tack på förhand!

/Kolonistan

http://kolonistan.wordpress.com

Mari sa...

Hej Kolonistan
När jag tog över lotten i höstas bestod den av grov lera!! jag öste på med gräsklippe-överkörda löv, det var vad jag kunde hitta, så där års. Jag både blanda ner och la uppe på. På våren fick jag tag på tre årig hästskit som jag blanda ner överallt. Nu i höst kommer jag göra lika dant, mera (hakade) löv för att få ner mera mylla.

Anonym sa...

Oj, det har hänt. jag skulle börja på att ha en provblogg för att göra ny layout, skulla ta bort den och lyckades radera hela alltet. Men håll utkik jag återkommer.
// Susann, Mintorpblogg