tisdag 11 maj 2010

Plantering... =)

ÄNTLIGEN!!! har jag satt ner lite i jorden i dag. Jag börja dagen med att gräva... eller rättare sagt att vända på jorden i bäddarna där jag hade lagt på hästskit från i höstas, min tanke där var ju att hästskiten som var "färsk" skulle få "lakas ur" lite, det är väll en månad det har legat, så i dag vände jag ner det och flera säckar av den gamla skiten som jag hämta sist. Jorden blev super bra... tror jag, det känns så.
Här har jag vänt alla bäddar, men bara blandat ner gammal skit i tre
jag blev osäker där... på dom bäddarna ska jag ha bönor och ärtor
och kan jag blanda i hästskit i dom???
Dom vill ju inte ha så mycket näring...
men är det så mycket näring i så gammal skit??
Det måste jag ta reda på först.


Sen satte jag ner mina rödavinbärsskott, som jag grävde upp för en tid sedan och haft i en hink till nu. Dom var så raka och fina att jag ska försöka stamma upp dom. Tre stycken hamna här.


Här står allt som jag satte frö på i höstas det har börjat gro i nästan varje låda.
Lavendel blå och rosa
klematis fyra sorter
blå bolltistel och vävarkarda
Isop
lupin
Rudbeckior
.... och en massa mer.

I dag var det varmt!! men jag klagar INTE, jag satt och njöt i solen en hel del idag. När jag skulle packa ihop för att åka hem, kom en man förbi och fråga om jag hade gräslök? Nej det har jag inte sa jag....??? Då kan du få ta tre stycken som står på lotten som inte är ut hyrd där borta sa han och peka... på lördag då det är städ dag ska hela lotten grävas upp så ta vad du vill där borta... jag skulle ju hem och fixa på tomten hemma... men det fick vänta =)


För att ha någonstans att sätta gräslöken fick jag gräva klart odlingslådorna med ram.
Men det var bara bra... nu kan jag äntligen få ner lite morot oxå


Det stod någon annan sort av lök där borta oxå som jag tog.
men jag vet inte vad det är?? det får jag se i sommar.

Medans jag höll på med det... fråga min granne om jag ville ha lite silverlök...
Så jag satte lite sättlök oxå.

Borta vid gräslöken fanns det en massa jordgubbar.


Så det blev 25 st mer fick jag inte plats med...

RENA JULAFTON IDAG
+ en varm och solig dag 







3 kommentarer:

Anonym sa...

-Nämen??? Vilken himla tur du hade idag då!!!
Grattis! Det är inte var dag man blir erbjuden så pass mycket på en och samma dag...

Vad fint du gör! <3 <3 <3 <3 <3

Kram!
Sussie.

maria sa...

Hej! Vilken trevlig blogg, och fin odlingslott! Jag går en kurs där vi har gödslat för en fyraårig växtföljd och då har vi gett delen för bönor och ärtor 1/4 så mycket gödsel som den mest näringskrävande. Så lite gödsel mår de nog bra av!

Ulrika sa...

Hej!
Så glad jag blev när jag hittade din blogg, har nyligen själv blivit lycklig ägare till en odlingslott som jag har många idèer till. Lycka till med odlandet!