söndag 14 augusti 2011

Höstanemonen blommar så fint

Oj nu var det länge sedan jag uppdaterade lottenbloggen... under juli var det torrt och jag var mycket dålig på att vattna jag var kanske nere fyra ggr på hela månaden, trots det har det växt på fint =)

Min höst anemon är lite rolig!!
Den grävde jag upp och flytta på hösten 2009
men den har väldigt djup rot uppenbarligen för 
den kom upp igen =).

Jag flytta på den för den står mitt i gången in till lotten.
Nu får väll jag ge mig då! jag får flytta på gången istället =)

Här syns mina fyra stora lådor
Till vänster bönorna
imitten rakt fram all kål
till höger majs, ärtor och squash
"toma" lådan med ogräs som syns längst fram
där stog all lök som jag nu har tagit upp
Den lådan ska jag idag rensa och så gröngödningsväxter i.

Ringblommorna växer på bra, i början på juli 
kunde jag skörda mina första blommor.
Så det blir ny salva i år =)

Majsen kom sent ner i jorden i år
hoppas jag hinner skörda innan frosten kommer.

Blomkålen... INTE kul!
Den har drabbats av något?
Stockrosen med rost står precis bredvid, 
vet inte om det är den som smittat blomkålen
Men blomkålen smakar surt, bläää.

Här är en låda med perennsådder.
Isop blommar i både rosa och blått =)
lavendel finns där med. 
Den stora längst fram är en vävarkarda
som kommer blomma nästa år
Även "magnus" blommar.
Hösten är en bra tid att flytta perenner på,
så jag ska flytta på dom när dom blommat färdigt
 och göra plats för andra perennsådder i lådan.

Det var lite från i går, nu ska jag ner och fortsätta...
Rensa ogräs!!! hela juli fick dom växa fritt, det får jag "betala" nu.






3 kommentarer:

Odlarlust sa...

Vilken fin lott du har!!!
Men inte är det väl den 'Magnus' som vi fick på vår trädgårdsutflykt som blommar i år?

Mari sa...

Tack Anna =)
Nej det är inte Den Magnus som vi fick av Gunilla. Jag frösådde denna hösten 09. Våran Magnus kommer blomma nästa år.

Odlarlust sa...

Nej jag tänkte väl det... :-)