torsdag 10 mars 2011

Marktäckning med gräsklipp

Ämnet kom upp då Bondjäntan fråga i förra inlägget (som jag skrev om halmodling), så jag tänkte jag skulle berätta om marktäckning med gräsklipp nu, hade tänkt att vänta men det är lika bra att berätta om det nu, då det snart är dax att börja... klippa =)

27 maj hos mig
Maskroser i massor på ängen!

Förra året börja jag använda gräsklipp, men jag fick inte ihop så mycket! På mina hund promenader passa jag på att fråga grannarna om jag fick ta hand om deras klipp *hihi* Vilka miner jag fick... jag fråga eftersom dom la det på säck och skulle slänga! (dom har ju ingen aning om vad dom går minste om!) I gräset finns det bästa gödning du kan få, dels går kvävet ner i jorden och sen jordförbättrar gräset jorden då den förmultnar till jord (kompost).

Eftersom jag vill ha mycket gräsklipp till min lott, köpte jag en gräsklippare med uppsamlare i höstas. Den har varit på service nu i vinter och fått nya tändstift, olja och slipad kniv =). I vår ska jag ut på ängarna runt om och klippa, snacka om att folk kommer tycka jag är knäpp!! Det är ju kommunens jobb *hihi*.


Gräsklipp bör man samla INNAN maskrosen har blommat färdigt, för man vill ju inte få in fröna i odlingen. Så fort gräset har kommit upp en bit ska jag vika en dag till klippning, och lägga ut klippet över hela lotten (135 m2), 5 cm är en lagom tjocklek att lägga på, detta gör man minst två gånger på en odling säsong. När man sätter frön ska gräset bort, man får lägga tillbaka det sen då det har grott och kommit en bit. Man kan lagra gräsklippet i säckar så länge, så det inte urlakas (tappar allt kväve)

Nu finns det många som är emot marktäckning och det är p.g.a av sniglarna!!! MEN saken är den att sniglarna gillar bara att äta av "dåliga" växter... marktäcker man med gräsklipp blir planterna "friska". Sniglarna tycker om att sova under gräsklippet, men sen drar dom till (grannen *hihi*.) växterna runt om, som inte är "friska" och käkar. Vill man kan man ju lägga in snigelfällor under gräsklippet.

Grönmassa måste jag oxå nämna, i höstas samla jag gräsklipp och la i säckar. Säckarna måste vara svarta och man trycker ur luften och knyter till säcken, lägger den i en hörna i trädgården och där får den ligga ända till våren, då har man fin fin gödning till vårens växter =) (tiden innan man får färskt gräsklipp)

En bok att läsa
--- Boken om marktäckning ---
 den är slut i handeln så dom har lagt ut den gratis på nätet.

Hoppas ni uppskatta mitt inlägg 
och går ut och klipper gräset i vår

Ha det så bra...


Edit: glömde säga... en fördel till med gräsklipp är att jorden inte torkar upp så fort... på lotten är jag ju inte varje dag och då hjälpen gräsklippet mig att hålla jorden fuktig längre.

7 kommentarer:

Gela sa...

Jag har också funderat att jobba med halm i trädgården den stora frågan är bara var får jag tag i lite halvgammal halm.
Sen gräsklippet, härligt du beskriver har också varit till grannen och hämtat gräsklipp.... jag har till och med funderat att kolla upp vid golfbanan om de kan undvara lite gräsklipp om det inte är väldigt besprutat. Ha en fin fin dag/Gela

Mari sa...

Gräset på golfbanan är nog inte besprutat dom kör med supergödsel, klippet från en golfbana är perfekt att använda som jordförbättring, det är ofta nerklippt, så det kan man blanda ner i jorden. Perfekt till rabatter där man inte vill att gräset ska synas.
Ha en bra dag själv, idag ska solen skina =)kramis // Mari

Odlarlust sa...

Vilka bra tips! Speciellt det där med sopsäckarna. Ska se om inte maken kan fixa till en uppsamlare :-)

Janne sa...

Hmmm, du kan få hur mycket du vill. Har ca 5000m2 som jag klipper sjukt mycket på våren/försommaren och det är bara en bråkdel som går åt till min blygsamma odling.

Skulle kanske paketera det i svarta sopsäckar och sälja framåt vårkanten ;)

Mamma Mimmi sa...

Oj, vad glad jag blev att hitta hit också. Vilken otroligt informativ blogg för oss odlingsnördar - tack!

Mari sa...

HaHa Janne, hade du inte bott så långt bort hade jag gärna tagit emot gräsklipp =). Själv har jag ca 15-20 m2 gräsmatta på tomten!! det var ingen dum ide att sälja till våren, eller så gör du fin kompostjord av det =)

Mari sa...

Hej Mamma Mimmi
Jag har så SJUKT dåligt minne =) Så jag måste skriva ner allt för att minnas själv, och så tycker jag det är kul att dela med mig när jag hittar bra odlingskundskap... kul att du gillar min lottblogg =)