torsdag 3 mars 2011

Upphöjda bäddar

Jag vill tipsa om vad jag tycker är bäst...
Jag började med att göra upphöjda bäddar utan ram 
för jag ville inte lägga ut pengar på det som jag inte behövde! 
På bilden ser ni att jag lagt ut fiberduk, det var för jag hade läst
att jorden skulle bli varmare fortare, men det blev den inte!

Fördelen med upphöjda bäddar är många... jorden värms upp fortare, överflödigt vatten dräneras bort.
Men nackdelen som jag kände var att eftersom man inte är där varje dag, hann jorden torka och bli som en hård skorpa, då rann regnvattnet AV! och man kunde inte dra nytta av regnet!.
Så jag valde att bygga en ram runt på ett annat ställe för att kolla skillnaden.


i dom här bäddarna med ram gick det mycket bättre =)
 jorden torka inte upp så fort...


Så jag byggde även ramar runt dom första bäddarna jag gjorde, 
nu blev dom i en annan form... än jag gjorde från början!
Dom första jag gjorde låg i en "rolig" form men det var inte
praktiskt att ha dom i den "formen" det var jobbigt att zickzacka sig fram!
Nu blev det med "raka" gångar.
Jag byggde fyra stora ramar för att kunna köra växelbruk i dom.

Samt fördelen med ram runt är att gångarna blev "tydligare"
 nästa år ska jag lägga markduk i gångarna och täckbark ovan på.
Så blir ogräsrensningen lättare =) 
Vad jag längtar till våren så jag får börja använda mina nya ramar

--------------------------------------------
Har ni nyss skaffat odlingslott och vill göra ramar från början 
kan jag tipsa om hur jag gjorde.


Först jämna jag ut marken. och mätte ut var ramarna skulle ligga.


Sen byggde jag ramarna 

fäste den i markan med små stolpar...

och vände upp jorden, när jorden var grävd och påfyllning 
med två säckar hästskit blev lådan full.

Det här sättet måste jag säga var det lättaste =)
Ett tips till dig som ska börja...
Jag bor i zon 2 och jag byggde i april 
så jag hann färdigt innan det var dax att så.
Fördelen med att göra detta på våren är att ogräset har inte hunnit ta fäste!
 så det gick lätt att jämna ut marken.

4 kommentarer:

Terhi sa...

Ser att det är full fart på dig redan :-) Det är så roligt att läsa om din framfart och jag lär mig en hel del också.

Jag fick min odlingslott för två veckor sedan och vet inte riktigt hur jag ska börja. Jag saknar ju allt, har inga redskap alls :-/

Lotten har det inte odlats på på minst ett år, så det växer gräs över det hela. Har du nåt tips om vad jag ska göra? Ta bort gräset eller vända ner det?

Jag ska också ha odlingslådor, det har jag bestämt.

Jag ska nog också starta en blogg och det är också lite nytt för mig :-) När jag fått igång den så får du länken.

Ha det gott så länge!

Mari sa...

Hej Terhi.
vad roligt att du har fått tag på en odlingslott =). Odlingslott håller en frisk och med ständig träningsvärk *hihi*
Jag tycker inte att du ska vända ner gräset... rötterna är ju kvar! och sen när du börjar odla kommer dom att hamna i jorden och börja gro =( (på hösten kan man göra så inte nu på våren då det ska växa).
Försök att ta bort alla rötter. När jorden börjar reda sig då är det dax... jorden har rett sig då den inte längre kladdar sig fast vid "spaden" Men använd inte spade köp en BRA grep det är lättare att jobba med =)Men du bör vara klar innan rötterna börjar växa fast, och det går fort!! och då blir det TUNG jobbat =(

JA, starta en blogg så jag kan få följa dig på din lott.

Kram vi hörs =)

lalalowi sa...

Vad bra tips du ger, jag ska nog också ha upphöjda bäddar, med kanske inramningar också om jag får till det. Halm och majsen var också bra tips till en nyfiken nybörjare som jag!

Mari sa...

hej lalalowi
Kul att du har hittat hit och uppskattar mina inlägg =)
Hoppas du får tag på en odlingslott snart och det ska bli kul att följa dig i sommar // Mari