onsdag 20 april 2011

Vårgrävt och ny jord =)

OJ vilken underbar dag jag fick i går... solen sken och allt flöt på hur bra som helst.
Jag börja morgonen med att hämta en massa pallkragar. Jag köpte dom på en lastpallfirma. jag fick hjälp av en "farbror" som var noga med att plocka fram fina pallkragar utan text på, då han hörde att jag skulle odla i dom =).

När jag sen kom ner till lotten var det så varmt i solen att jackan åkte av och jag jobba i bara t-shirt....f'*n vad skönt det var, första riktigt varma dagen jag har fått i år... (jag jobba ju i helgen!!)

JO... en liten hemlighet... min man sa åt mig att åka in på lidl på vägen hem här om dagen för att köpa mjölk... och där i från kom jag med en jordfräs (jag viskar nu så han inte hör....hihi). Jag var först väldigt skeptisk emot den, tänkte att en jordfräs för 700 kr på lidl kan ju inte vara något bra...

MEN den var helt fantastisk =). 
Så lätt att jobba med och resultatet 
blev bättre än vad jag hade tänkt mig.
jordfräsen...

Den går på el, och jag har sådan tur att jag har servicehuset alldeles bredvid 
så jag kunde låna el därifrån =)
Lådan ovanför har jag kört =)
Jag blanda ner flera säckar med 2 årig skit
som har legat i mina säckar under vintern.
Lerjorden blev mjuk och fin, växterna kommer trivas i sommar
hoppas jag =)
Helt otroligt bra gick det att blanda ner skiten
5 lådor hann jag med på 3,5 timme
Allt detta tog 3 hela dagar för mig att göra förra året
utan jordfräs!
Pallkragarna på plats =)

Denna text gilla jag =)
När jag skaffa lotten hade jag en tanke på att det inte skulle "kosta pengar"
Jag skulle göra min egen jord, med att kompostera...
jag skulle inte köpa pallgragar utan bygga av gammalt virke som jag kom över...

MEN jag kan inte vänta flera år på att jorden ska bli bra!!!
så jag beställde planteringsjord =)
och jag hinner och orkar inte inte bygga mera...
så jag köpte pallkragarna =)
Jag vill ägna min tid åt växterna

Planterings jorden...
Här syns bara 2 säckar, men jag beställde 3 säckar. 
Det är en kubik jord i varje säck.

Jag lovar att jag var slut i kroppen då jag kom hem vid 22 tiden på kvällen
Men jag har ingen träningsvärk i dag?????

NU längtar jag till söndag... 
då blir det att fylla pallkragarna klart med all jord och sätta lite frön.

Först ska jag fira påsk med familj och vänner.


GLAD PÅSK
på er allihop =)




5 kommentarer:

Gela sa...

Visst är det helt underbart med trädgård. Känner mig så lyckligt lottad när jag får hålla på med min trädgård och se allt växa. Ha en fin fin dag/Gela

Mari sa...

Ja, visst är det underbart =).
Jag var och köpte frön i går... kunde inte låta bli =) (jag har ju redan en massa) På torsdag sätter dom på vattnet på kolonin, då kan man börja =)
Ha en underbar dag i trädgården/ Mari

Johnna G sa...

Vilken lycka med nya pallkragar OCH en massa härlig jord att så i! Bra jobbat Mari!

Glad påsk!

Susann sa...

Bra jobbat !!! Vad stor plats du har där (fast det tycker antagligen inte du :) )

Mari sa...

Haha. Ja min lott är nog både stor och liten!! Hade jag haft mera tid så hade jag önskat att den var större men jag har så jag precis hinner med... så måste nog säga att det är lagom =)