torsdag 7 april 2011

Tjälen är borta.... JIPPI

Idag var jag ner och titta till lotten och vad glad jag blev... i mina lådor var jorden såååå fin =) jag prov grävde på ett par ställen och jorden var lös och fin och kladda inte fast på spaden, den hade "rett sig" i lådorna som jag byggde förra året ,där jag hade blandat ner en massa löv och hästskit.

OJOJ, nu kryper det i kroppen JAG VILL GRÄVA!!!!! Men det får vänta till helgen...
Jag har mera hästskit som ska ner =). Ett litet problem bara... jag har pajat axeln och kan inte gräva själv =( Får försöka övertala gubben att hjälpa till =).

Sen en grej till som jag blev MYCKET glad över
 var att vitlöken hade titta fram

Jag har varit orolig!!
Jag fick ju någon knäpp ide om att jag skulle skydda vitlöken med halm!
Ja, halm hade nog varit bra om vi inte fått snö... men det fick vi ju!!
Jag trodde aldrig... att vi kunde få ett år till med såååå mycket snö.

När jag var nere sist låg halmen fastfrusen på marken och jag fick inte loss den. 
Vitlök tål ju inte att ligga blött, och halmen håller ju fukten kvar
så idag fick jag äntligen bort all halm =)



Här i hörnan grävde jag lite oxå, där har jag inte blandat ner löv och hästskit.
och där klibba jorden fast på spaden.
Vilken skillnad det var på jorden =)

Då har allt jobb med att släppa dit löv och hästskit hjälpt till en hel del
trotts att jag har bara bandat ner det i två höstar nu...
så har det redan gett resultat. 

Nu ser jag verkligen fram emot detta odlings år
jippi...


5 kommentarer:

Susann sa...

Ska bli spännande att fortsätta följa din odlingslott.

Malin - I min trädgård sa...

Jag känner som du! Och jag är lika glad över mian små vitlökar som kikat upp! Speciellt eftersom det är första året som jag odlar vitlök :-):

Ha det bra!

Mies Balkong sa...

Herregud vad du är energisk! Jag har precis varit på lotten för första gången i år. Men nu är det vårstädat och nästa gång ska det gödslas. Härligt! =)

Hoppas att du snart blir frisk i axeln!
/Marie

Mari sa...

@Marie
ska Du kalla mig energisk =) som själv är klar med vårstädningen!
I går kom gubben hem hängig och febrig! skit! men jag har mutat min son... han hänger med i morgon det kommer kosta mig 200 kr men det är det värt =)

David sa...

ser ju riktigt bra ut. önskar dig en god skörd