onsdag 27 april 2011

Problem med rådjur?

Vi har massor med rådjur nere på lotten, och lottgranne till mig provade en blandning av ammoniak, blodmjöl och vatten. och det fungera! =). Han hade massor att skörda i slutet av sommaren.

Läser man runt på nätet hittar man receptet lite varstans som här på odla.nu där säger dom att man ska doppa oasis i blandningen. Problemet med det var att man måste doppa oasis-en hela tiden i blandningen... efter regn och efter torka. Nere på lotten är man ju inte varje dag... Min granne ställde ut två små hinkar och dom skydda en yta på 100 km2, han fyllde bara lite i botten. och fyllde på ibland.

Detta ska jag prova... och ammoniak köper man på färgaffärerna, om ni oxå vill prova =)

2 kommentarer:

Malin - I min trädgård sa...

Bra tips! Jag har fått tipsat att man ska fylla en gasbinda som man sätter på pinne efter man har doppat i ammoniak, men det är ju såå mycket enklare att bara hälla lite i en hink! Hoppas bara jag kommer till skott...

Odlarlust sa...

Min granne har konservburkar stående med dylik blandning här och där i trädgården. Här finns det massor av rådjur men hennes tulpaner får så fint stå kvar. Själv har jag hund och småbarn i trädgården så... tulpanerna får offras, tillsvidare.