fredag 25 februari 2011

Broccoli

Den 6:e januari 2010 
Provsådde jag 5 st frön, jag var bara tvungen att prova... Det var egentligen alldeles för tidigt!!

Den 10:e januari 
Bara 4 dagar tog det för den första att komma upp, dom alla andra var uppe till den 12:e. 


snabba små rackare!

Nu ska man ju inte fröså Broccoli så här tidigt. Bäst är 4-6 veckor innan planerad utplantering. Utplantering kan tidigast ske när risk för nattfrosten är över. Runt 6:e juni är ett bra datum... (det datumet gäller för hela landet) för utplanteringen. 
Ett par veckor innan planerad utplantering, kan man börja med att avhärda planterna. Ut med dom ett par timmar om dan i skuggit läge. Vid det stadiet tål dom inte direkt solljus, det blir "förmycket" ljus på en gång. Det dom måste "öva på" är blåsten, inomhus blåser det ju inte!

Smala rakare...kortet taget 19:e jan
Nästa gång jag ska så dessa... blir i slutet av APRIL. Man kan förstås så direkt i maj oxå, det är ju enklast. MEN med dom dåliga somrarna vi har haft vågar jag inte chansa!! det blir att så inomhus.

(29:e april satte jag en sort till)

6 juni planterade jag ut mina planter som jag satte i januari. Dom har fått stå i mjölkpaket och växt till lagom storlek. Dom jag satte i april var för små.

= Nästa år ska jag sätta dom i början av mars det kan bli lagom...

kortet taget 10 juli -2010


Utplanterade planterna första veckan i juni, då det var slut på nattfrosten, efter en snabb avhärning...
Sen hade jag skydd av fiberduk fram till första veckan i juli. För att skydda mot kålflugan, men fiberduken var för tät... regnvattnet tog sig inte igenom. Nästa år blir det att inskaffa kålnät, har läst på nätet att man kan använda en gardin från IKEA som är som nät billigt. första veckan i juli var planterna så pass stora tycker jag att dom inte längre behöver skydd, jag la ut halm för att skydda så jorden inte torka ut så fort. Då dog dom fart och börja växa. Under petflaskorna sitter "nyplantrade" planter jag fick sätta om några för mördarsniglarna tyckte oxå om broccoli =(

3 augusti börja det hända grejer...





nu ska ju tilläggas att jag har inte har haft på någon gödning i år! jag hade ju tänkt använda mig
av gräsklipp men sommaren blev ju så torr att gräset inte växt.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterat 10/3-2011
den 5 mars satte jag några frön av en sort med mörka blommor.
Dom grodde fort! trots att dom stod mörkt.


--------------------------------------------------------

Broccoli 
(text jag tagit från internet)
Broccoli är ursprungligen, vad man vet, en italiensk kålväxt. Den skattades högt av romarna, som kallade den ”Jupiters fem fingrar”. Trots att romarna spred den över stora delar av Europa, var det först i mitten av 1500-talet som den började odlas i större omfattning.

Den var då en tvåårig växt som bildade blomhuvuden först andra året. Broccolin var inte bara grön vid den här tiden, utan också violett, brun, röd och gräddfärgad. De flesta av dessa färgglada varianter försvann så sent som i slutet av 1800-talet.

Broccolin är lättodlad och har inte alls lika höga krav som t.ex. blomkål, som är dess närmaste släkting. Men tillgången på vatten är viktig. Att den sedan dessutom är bland det näringsrikaste vi kan odla, gör att den odlas och uppskattas mer och mer.

Skillnaderna mellan hybriderna och de normalt pollinerade broccolisorterna är mycket tydlig. Hybriderna har generellt ett större, tätt och tungt mitthuvud, medan standardsorterna oftast ger fler och större sidoskott. Så totalskörden är ibland till standardsorternas fördel. Hybriderna har alla en koncentrerad skörd, på gott och ont, medan standardsorterna skördas under längre tid. Den otroliga likformigheten hos hybriderna finns inte hos de normalt pollinerade, som ger mer varierande storlek på huvudena.

Då det gäller smaken är standardsorterna oftast överlägsna. De få normalt pollinerade sorter som finns kvar idag, för en tynande tillvaro i skuggan av ständigt nya, fantastiska broccolihybrider.

SÅDD: . Så glest inomhus eller i drivbänk, ca. 1 cm djupt, 4-6 veckor innan beräknad utplantering (när frostrisken är över). Fröna vill ha god värme under groningen, gärna strax över 20°C. Efter uppkomsten ska de stå ljust, svalt och luftigt för att undvika att de blir gängliga och angrips av rothalsröta. Men inte under 14°C någon längre tid. Låga temperaturer ökar risken för stocklöpning betydligt. Avhärda plantorna successivt innan utplanteringen, som sker när frostrisken är så gott som över. En lätt frostnatt tål de flesta kålslagen. Plantera ut småplantorna något djupare och packa till jorden. Det hindrar en del kålflugor att lägga sina ägg. Många tidiga sorter går att så direkt på friland när jorden blivit uppvärmd. Låt inte sådden torka ut

 Då broccolin har lätt för att gå i blom, i synnerhet på sommaren, är det en god idé att så flera sorter med olika tidighet eller samma sort i omgångar. Broccoli kan också sås direkt på friland när jorden blivit uppvärmd.

AVSTÅND: Broccoli behöver 40-50 cm i raden och ca. 60 cm mellan raderna. För engångsskörd räcker ett plantavstånd på ca. 25 cm. Huvudet blir något mindre och sidoskotten få, men totalskörden blir minst lika bra.

SKÖRD: Skär av huvuden med en bra bit av den läckra stjälken innan blomknopparna öppnat sig. Men även huvud med nyss utslagna blommor går bra att äta. Sidoskotten skördas sedan efterhand. Broccolin tål en hel del kyla och blir, liksom grönkål och brysselkål, godare efter några frostnätter. Den kan stå kvar i landet till långt in på senhösten. Det vanligaste sättet att långtidsförvara broccoli är infrysning efter förvällning. Delad i småbitar går den också utmärkt att torka i svag värme.

Inga kommentarer: