fredag 25 februari 2011

Vitlök

Dom första lökarna satte jag den 28 oktober 2010.
Dom köpte jag på Plantagen, 
dom var stora och kraftiga och av sorten 
sabadrome

Sabadrome något större lök (medel 100 g). 
Tidig, stor, svagt lila lök med 10 - 13 (11) klyftor.
Skörde klar från mitten av augusti.
Jorden var lätt lerig, så jag blanda ner en säck med solmull
innehåller både gödning och kalk.
Vitlöken vill ha dränerad jord, den tål inte att stå våt,
Väl kalkad jord vill den oxå ha, ett PH värde på 7 är lagom.
Du kan ta vedaska om du behöver öka PH värdet
1-2 dl vedaska per kvadrat.

Lökarna var stora och kraftiga

72 klyftor fick jag ut av 6 st lökar

Jag satte dom på ca 13 cm avstånd och 6-8 cm djupt
Dom 6 lökarna räkte bara till halva lådan så 
jag fick köpa 6 lökar till.

Andra halvan satte jag den 2 nov.
sammanlagt blev det 136 st

Jag la på ett lager med hö för att skydda  mot urlakning och
en båge av elrör över lådan för att skydda mot rådjuren!
Nu gäller det bara att jorden inte blir för blöt under vintern
då ruttnar ju löken!! jag måste ha koll i vår så inte halmen gör
 att jorden står blöt...

Uppdatering...
26 februari


Här under ligger alla...

ÅÅÅÅÅÅÅ NU vill jag ha VÅR!!!!




Titta på detta 30 minuters program med Åke Truedsson
Massor av bra fakta om vitlöksodling.
Åke Trudedsson har oxå skrivit ett 20 sidigt häfte om vitlök
som man kan beställa här för 50 kr

Inga kommentarer: