fredag 25 februari 2011

Senap

Senap var mycket lättodlad. 
Man kan lätt tillreda din egen senap, utan färgämnen och tillsatser. *ler*

(Normal) Såtid: April till juni 
(direktsådd i början maj, för zon 2.)
Gror på 5-15 dagar
Gillar att stå i solen
Blir ca 60-80 cm höga
Ettårig


Bilden kommer från Impecta fröpåse nr 3200

Min sådd 2010
Jag satte några frön på skoj 
i januari den 7:e, redan den 12:e hade den första tittat upp :)
12:e februari

21.a februari


Blomma 9:e maj


9.e maj fortfarande i mjölkpaket


Ute på lotten växte dom fint =)
10:e juli
De två planter som jag satte i januari har nu fått "skidor"
Jag satte nya frön i slutet av april och dom har nästan vuxit i kapp.
Man tjänar ingenting på att förså förtidigt!! bara en massa jobb under flera månader med att vattna... innan dom kom ut.

28 juli
Nu har "skidorna" vuxit bra på sista tiden =)




länk ---> Lite kul att veta 


Kan bli detta recept jag testar först...

Senap färdigt på: 5 min

Ingredienser




2 dl vispgrädde
1 dl strösocker
1 dl senapsfrön, krossade i en mortel. (eller grovsenap kör i en mixer)

1 msk flytande honung

Gör så här:

1. Koka upp grädden. Rör ut senapspulver och socker i en tjockbottnad kastrull. Häll den varma grädden över och vispa hela tiden.
2. Koka upp, tillsätt honungen och låt svalna något.
3. Häll upp i en väl rengjord burk och förslut.

Ett Recept till... från en vän på slangurka med senapsfrön

1 kg slanggurka
1 gul lök
1 msk gula senapsfrön
2-3 dillkronor
3 dl vatten
2 dl ättikssprit
5 dl socker
2 msk salt

Skiva gurka och lök tunt, varva tillsammans med senapsfrö och dillkronor i en burk.
Koka upp vatten, ättikssprit, socker och salt och häll det över gurkan

Blir ännu godare efter att det har stått någon vecka, håller minst ett par månader i kyl tummenupp.gif

VIMSIG som jag vid jul GLÖMDE!! jag göra egen senap

Efter allt jobb jag hade med att få ut alla minikulor!
Vet inte hur många timmar jag satt innan jul för att jag SKULLE 
göra egen senap

fröna står fortfarande i ett glas på hyllan!
återkommer då jag gjort något...




2 kommentarer:

Terhi sa...

Har aldrig sett en senapsplanta. Tar man ut fröerna ur skidorna som man gör med ärtor? Är inte det ett hästjobb? :-)

Mari sa...

JO!! det var ett "hästjobb" Först satt jag och knäckte dom en och en... men dom är taggiga! =(. Sen la jag allt i en ikea-säck och trampa på den =) då kunde jag lättare sila fram fröna, men det tog tid!!!