torsdag 12 maj 2011

Potatisen är satt...

Äntligen fick jag ner potatisen i jorden,
förra året var jag snabbare och satte den 5 maj.

Då tog jag upp den första potatisen till midsommar,
i år tror jag inte att jag kommer hinna få några till dess
 men vi får väll se... jag har andra sorter i år.

Varför jag var så sen...
jo... lådorna var inte fyllda med jord. 

PUH! lådorna är fyllda med jord!
Det var lite krångligt att komma fram med skottskäran
för jag hade placerat lådorna lite för nära varandra
(gångarna var för smala)
men det var OK ändå för detta är ju inget man ska göra varje år.
Det är i dom två bortre lådorna som potatisen ska ner.
Därför är dom "halvfyllda" 

Lådorna är halvfyllda för att
Sen när potatisen kommer upp ska jag täcka med halm
och lägga på en pallkrage till
potatisen behöver bara lite jord att starta i
tänkte jag... 

Jag köpte tre sorter på mässan
Men när jag var på plantagen en dag 
kunde jag inte låta bli att köpa en sort till... =)

PLACERINGEN
(så jag kommer i håg vad jag har satt)

Jag satte dom med ca 20 cm emellan
Jag får se sen om det var dumt!!
På mässan sa han att en påse skulle räcka till två pallkragar..
men jag har inte "råd" att ge varje sort två lådor var.
jag vill ju ha plats med mera grejer på lotten =) 

"Nadine"
Sommar sort. 

Nadine är en tämligen fastkokande potatis utan missfärgningar. 
Det är en modern högavkastande potatissort med ett tilltalande utseende.
Sorten ger ovala, jämna knölar. Skalfärgen är vit och köttfärgen är creméfärgad. 
Nadine är framtagen i Skottland och registrerades år 1987. 
Sommarpotatis. Skalfärg: vit. Köttfärg: creme. 
Knölform: oval. Kokegenskap: fast. Kokpotatis. 
Lämplig till gratäng. Klyftpotatis.
Bladmögelresistens: 5 av 9. 
Nematodresistens: 9 av 9. 
Skorvresistens: 8 av 9. 
Resistens mot potatiskräfta: 9 av 9. 

I den större lådan fick jag ner 21 st. Amandine 

"AMANDINE"
Sommar sort 

Amandine är en riktig delikatesspotatis. 
Sorten går bra att sätta i hink 
och att odla hela säsongen på friland. 
Amandine har en mjuk textur och underbar smak.
Sorten ger avlånga knölar. Skalfärgen är gul och köttfärgen är ljusgul. 
Amandine är framtagen i Frankrike och registrerades 1994. 

Sommarpotatis. Delikatesspotatis. 
Skalfärg: gul.
 Köttfärg: gul. 
Knölform: mycket oval. 
Kokegenskap: fast. 
Kokpotatis. Lämplig till gratäng. Klyftpotatis och som salladspotatis.
Bladmögelresistens: 5 av 9. 
Nematodresistens: 9 av 9. 
Skorvresistens: 8 av 9. 
Resistens mot potatiskräfta: 9 av 9

I den tredje lådan kom Vales Emerald

"VALES EMERALD"
Tidig sort 

Vales Emerald är en NYHET bland fritidsodlarna. 
Sorten är en korsning mellan de båda välsmakande och populära 
sorterna Maris Peer x Charlotte. 
Vales Emerald ger många små välformade potatisar med fin ytfinfish. 
Sorten ger runda knölar. 
Skalfärgen är vit och köttfärgen creméfärgad. 
Vales Emerald är framtagen i Skottland och registrerades år 2005. 
Färskpotatis. Skalfärg: vit. Köttfärg: creme.
 Knölform: rund. 
Kokegenskap: fast. Kokpotatis. Lämplig som salladspotatis.
Bladmögelresistens: 4 av 9.
 Nematodresistens: 1 av 9. 
Skorvresistens: 7 av 9. 
Resistens mot potatiskräfta: 0 av 9. 

I fjärde lådan kom sorten 
jag köpte på plantagen ner
Maria
Köpte den för namnet skull
Nästan Mari... =) 

"MARIA"
Tidig sort 
Är gul och fast. Blomfärgen är vit. 
Ursprungslandet är Sverige och marknadsfördes 
som sort i början av 1970-talet.
Maria har ganska hög avkastning vid tidig skörd 
och är ganska mottaglig mot potatissjukdomarna, 
dock är Maria immun mot potatiskräfta. 
I huvudsak odlas potatisen i mellersta Sverige,
 men förekommer även i södra delarna av landet.

Inga kommentarer: