måndag 23 maj 2011

Kålen kom i jorden...

... men j*a vad det blåste, det var inte kul att vara nere på lotten i dag! 10 m/s Västlig vind den är värst...


Jag satte ju en del frön i början av april, men allt dog! så jag 2fuska" lite... var iväg och köpte färdiga.
Det är inte värt att förgro... jag tror detta blir lösningen även nästa år =).


Grönkål, Broccoli, Savoykål, blomkål
och vitkål satte jag på lotten i dag.
(det finns tre sallat oxå på bilden men dom satte jag hemma)

Jag dela upp en av mina stora lådor i fem rutor
och satte alla i en låda...

Med lite elrör och en IKEA gardin
byggde jag ett kålflugge skydd =)


Blåsten gjorde att jag INTE ville stanna längre än nödvändigt i dag...
 men innan jag stack tog jag med mig några bilder =)

min makalösa vitlök... bara växer och växer

Ännu en som bara växer och växer
Mina perenna stockroser

Rabarbern lika så...
Den blommar så fint nu, men blommorna måste bort
rabarber blir träigt om man låter blommorna vara har jag hört.
Är det sant? någon som provat och lämna blommorna kvar?

Rabarber blomman =)

Innan jag stack hem fick löken lite gräsklipp.
Fick tre säckar av grannen (hemma)
hoppas det inte kommer blåsa sååå i morgon
för jag vill få ut allt gräsklipp som är kvar i säckarna.





4 kommentarer:

Odlarlust sa...

Oj. Du verkar ha superjord eller vara en baddare på att gödsla.
Svarade på din kommentar i mitt inlägg men jag svarar också här.
Självklart är du välkommen. Hör av dig när det närmar sig så ser vi om jag är hemma. Ett tips på en öppen trädgård här omkring är "Branta Täppan" som ligger i närheten av Skottvångs Gruva (som också är värd ett besök).
Superfin lott du har! Var ligger den?

Susann sa...

Vilka blommor det blir ! Mina komer bara till knopp, sen åker dom.

Mari sa...

@Anna
Jag har inte gödslat alls =)
Jag har bara fyllt marken med löv på hösten sen blandat ner det. rabarbern har iochförsig fått hästskit på våren, och löken "råka" få kalk i höstas hihi, det gilla dom =)
När öppna trädgårdarna är... hör jag av mig om våra vägar går förbi dig =). Tack för du gillar min lott, den ligger i zon 2.
kramis Mari

Odlarlust sa...

Ha ha... jag var mer nyfiken på vilket odlingslottområde i Stockholmstrakten men zon 2 funkar också bra :-)