tisdag 31 maj 2011

Rabarber

Rabarbern blommar så fint nu =). Man ska ta bort blomknopparna på rabarbern om man vill ha stor skörd. Blommorna tar så mycket kraft från plantan. Det var skönt att veta... jag har hela tiden vetat om att man ska ta bort blomman men inte VARFÖR! 
Nu har jag en så stor planta att jag inte behöver mera rabarber
 så jag kommer låta blomman vara kvar... den är såååå vacker.



Jag har ju rabarber så det räcker och blir över...
Så blommorna får sitta kvar ett tag.

Alla vet att man kan göra paj på rabarber...
Men man kan ju göra så mycket mera.
Här är ett recept på marmelad som jag måste prova...

1 kg rabarber
1 st citron
1 st apelsin
1 kg socker, (ca 11 dl)
1 msk ingefära, mald

1. Skölj rabarbern och skiva den. 
Borsta citron och apelsin rena i varmt vatten. 
Riv skalet och pressa ur saften.

2. Blanda rabarbern med hälften av sockret 
samt skal och saft av citron och apelsin i en bunke. 
Täck med plastfolie och låt stå ca 12 timmar i rumstemperatur.

3. Häll över i en gryta och koka ca 20 minuter.
 Rör om då och då.

4. Rör ner resten av sockret lite i taget. 
Koka upp igen och koka kraftigt utan lock
 i 15–20 minuter till en temperatur på 107–108 grader.

5. Rör ut ingefäran i lite av marmeladen och rör sedan ner det i grytan.

6. Ös upp i rena varma burkar. 
Sätt genast på lock och ställ burkarna 
upp och ner tills marmeladen har kallnat. 



5 kommentarer:

Johan sa...

Rabarber tillsammans med kvanne är verkligen ståtliga prydnadsväxter!
Jag brukar ta bort blomman och fryser in skörd till vinterns bakelser :]

Johnna G sa...

Rabarberdricka är grymt gott!

3 kg rabarber i bitar
2 citroner
3 1/4 liter kokande vatten
2 ½ kg socker
30 gram citronsyra


Tvätta rabarber väl och skär i bitar. Varva rabarber och citron i en rymlig bunke eller en mathink.
Koka upp vatten, häll i citronsyra och socker, blanda tills sockret är upplöst. Slå blandningen över rabarbern och låt stå i 2 dagar. Sila av och buteljera eller frys in i frysaskar.

Mums filibaba!

Sussie sa...

Halloj!

Ja, dom är onekligen underbart vackra, rabarberblommorna...

Vill bara kontra med ett jättegott och (halv)-nyttigt tips, oavsett vilken marmelad det handlar om.

2 dl naturell keso
1 full msk marmelad (oavsett vilken)
blanda om och njuuuut... <3

Supergott som mellis.

Ha en härlig Kristihimmelfärdstorsdag!
Kramiz!
Sussie.

Kolonistan sa...

Fin blogg du har! Jag har läst alla årets inlägg. Kul att följa. Du verkar verkligen har gröna fingrar. Rabarber kan man göra chutney av och använda den ihop med cream fraish till en indisk kycklinggryta, eller hela rabarberbitar. Gott! Testade förra året, recept på min blogg:
http://kolonistan.wordpress.com

/Kolonistan

gary sa...

hej jag vill ta på några majs frö men jag vät inte vår ,för att jag vill ha fröodla sedan kjälv , snälla om någon kunde hjälpa mig svar till worldme@hotmail.com