onsdag 11 maj 2011

Flis till gångarna

Jag har turen att känna en... som jag får flis av =). Flis i gångarna vill jag ha för att slippa dra ogräs där och för att vi inte ska bli geggiga av lera när vi springer runt i gångarna.
Jag har inte hunnit uppdatera bloggen, men det var i lördags jag fick flisen till gångarna.
Min man hjälpte mig denna gång =). Vi hämtade ett släp med flis och la ut i gångarna på en gång... jag hade inte hunnit förbereda marken bara (Jag får göra det en annan gång) Jag vill lägga markduk eller tidningspapper under flisen, så ogräset verkligen stoppas och för att flisen inte ska sjunka ner i leran.

Det blev fint med flisen =)
Nu ska det bara bli lite grönt i lådorna oxå...

Rabarbern växer på fint
Snart blir det rabarber paj =)

Gullöken har tittat upp

och ringblommorna =)

ÅÅÅ jag har ännu INTE fått ner potatisen och fröna jag hade tänkt sätta!!!
Helgen gick åt till att fixa hemma... 

MEN vilket UNDERBART väder vi har haft =)
rena rama sommar värmen
trist bara att man jobbar!!
borde vara lag på att man inte fick jobba då det är så fint väder på våren.


4 kommentarer:

Odlarlust sa...

Superfint med flis i gångarna! Fin lott du har. Jag hade lott förr men numer trädgård. Har dock stängslat in vårt grönsaksland för att hålla hönsen ute. Det blir lite som en lott i trädgården, det gillar jag. Ska också försöka täcka gångarna.

Mari sa...

Tack Anna, Jätte kul att höra =)
Avis jag blir på dig som har höns... det är en dröm som jag ska förvekliga en dag =)
Härligt med en "lott" på tomten, då slipper du ju sätta dig i bilen för att komma dit. Nu har jag bara 5 min till min lott så det fungerar bra =)

Anonym sa...

Hej! Jag undrar ifall man kan lägga flis på jord där man har sått frö? Eller förstör det uppkomsten? Vet du det? :) Vänliga Hälsningar Linda

Mari sa...

Hej Linda
Kul att du hitta till min blogg =)
Du ska inte lägga flis på jorden där du sår frön... Efter att fröna grott och kommit en bit kan du lägga gräsklipp mellan raderna för att täcka mot ogräs och gräset ger näring. Flis lägger man bara i gångarna där man går och inte vill ha ogräs, runt buskar och trän kan man även lägga flis istället för "dyr" täckbark. (man kan ju köpa dyr täckbark på påse)
Lycka till med sådderna / Mari