måndag 12 juli 2010

Så här långt har det kommit...

Jag hinner inte vara nere på lotten som jag skulle vilja... Vi håller ju på att måla huset och all ledig tid går till det! om en vecka har jag semester då ska jag vara där mera =).

I dag var jag snabbt ner och vattna på kvällen, det har ju varit 35 grader i skuggan i dag!!
Sista tiden har det varit varmt... så det gäller att åka ner varje kväll nu.

Länge sedan jag tog bilder så här kommer lite...

Här är vallmon jag frösådde och jag var fundersam över om den skulle hinna blomma.
 första gången då jag såg den blomma var i tisdags, då hade jag glömt kameran!!!
Nästa gång jag var nere var på fredagen då hade den blommat över!! 
idag då jag var nere hade några kommit med blomknapp...
jag får ta en sväng förbi i morgon före jobbet då kanske jag hinner få ett kort.
Aldrig mer att jag sätter vallmon på lotten, den vill jag ha hemma... så jag hinner se den blomma.

Rosenbönan... den blev gles, jag glömde toppa den då den var liten!
Men nu har den äntligen kommit upp över kanten =)
Framför den hade jag planterat sallad och tagetes men dom har sniglarna smaskat upp!!
Så jag satte ner några tomatplanter jag hade som "blivit över"


Pidestalen fick jag tag på på jobbet, den skulle slängas...
perfekt till gurkspalje =)
I betongröret bakom den har jag vildtomaten, den har vuxit på bra nu på sista tiden.

Närbild på vildtomaten,
(det är tre planter)

Här det kommer frukt =)

Odlingsbäddarna med. lök, broccoli, blomkål, lök igen, och bönor.
i mitten satte jag ju en massa jordgubbar, men dom trivs inte här
dom får nog för lite vatten.

Bädden med 230 st lök =)
Men inte nu längre... jag satte dom tätt för jag ska kunna skörda hela sommaren
liksom "gallra" när jag behöver lök, tar jag varannan.
Gullök ska det bli men när man tar den "förtidigt" smakar det som salladslök
JÄTTE GOD =)
det är första gången i mitt liv som jag odlar gullök
kan inte fatta varför jag inte gjort det innan...
nästa år ska jag sätta flera sorters lök och tidigare än vad jag gjorde i år

Broccoli längst fram och blomkål längst bort.
Det är även här första gången som jag odlar detta.
Det ska bli så gott att få skörda dom första =)

nu miss jag inte när jag satte planterna, men dom två första här har jag förodlat, dom andra köpte jag på plantagen. Mina har ju kommit betydligt längre, det ska bli spännande och se hur mycket tid jag tjena på det.
jag har haft dom täckta med fiberduk tills i tisdags denna vecka. Då tog jag bort fiberduken och täckte marken med halm. Halmen ligger där för att vattnet inte ska dunsta bort så fort och jag tror att kålflugan inte går på planterna längre, jag har för mig att jag har läst det någonstans.

Mina odlingslådor med lite blandat i.
Vänstra: Vitlök, morot, tomat, 
jordärtskocka (kom upp av sig själv) 
silverlök som jag fick av grannen, senap och gräslök.
Höger: Svartrot, morot och palsternacka.

Här är "högra" lådan.
Gud VA besviken jag är... jag satte 7 sorters morot i 14 rader.
Det kommer inte upp i alla rader och väldigt glest, 
dom sitter i klump oxå!!! så jag blir tvungen att gallra trots att jag inte har så många =(

Senapen växer på bra =)
Två planer hade jag försått i februari och resten i april.
Ska bli kul att göra egen senap i höst.
En granne kom förbi i dag och fråga om jag odla ogräs *hihi*
Det ser faktiskt ut som det...


En "överblick"

Majsen har oxå tagit fart på sista tiden
Kanske jag hinner skörda några kolvar i höst...

Här är mitt dåliga samvete...
på denna plats hade jag tänkt sätta potatis, men tiden räckte inte till!
Nu växer det fullt med ringblommor på platsen 
och jag vill prova att göra egen ringblomsalva 
så det får vara som det är. =)

Ja ni... nu är det dax att sov.
En underbar helg har det varit med ledighet och värme.
Nu väntar en jobbar vecka.
Ledig på torsdag och jobbar helgen 
Sen... SEMESTER *hurra*

Sov gott.

2 kommentarer:

Mies Balkong sa...

Oj hjälp vad det växer och prunkar hos dig! Smart att sätta bågar över odlingslådorna mot rådjuren. Överhuvudtaget är du otroligt händig och påhittig. =D

Ha det så skönt på semestern!
/Marie

Mari sa...

Tack Marie
/Mari